Torba czy plecak to dla każdego podróżnego przebywającego poza domem cały dobytek, dlatego strata ekwipunku ma szczególne znaczenie i może nawet uniemożliwić kontynuację wyprawy. Jeśli do kradzieży dojdzie już za granicą, ubezpieczony ma prawo domagać się swoich praw od Towarzystwa lub hotelu. Wszystko zależy od okoliczności i podpisanej umowy.
Ubezpieczenie bagażu jest z reguły opcją dodatkową zawieraną w ramach polisy turystycznej. Zanim jednak dojdzie do opłacenia składki, warto rzucić okiem na
Ogólne Warunki Ubezpieczenia i załącznik poświęcony ubezpieczeniu bagażu.
To właśnie w dokumencie OWU ubezpieczyciel jest zobowiązany do zawarcia podstawowych danych dotyczących
mienia ruchomego, które ubezpieczony zabiera ze sobą w podróż:
-
definicji bagażu,
-
zakresu ochrony,
-
wyłączeń od odpowiedzialności.
Czasem dokument ten zawiera także wytyczne odnośnie sum minimalnych. Jeśli szkoda będzie mieć niższa wartość niż w skazana w umowie suma, wówczas
ubezpieczony nie otrzyma odszkodowania.
SPRAWDŹ MOŻLIWOŚCI OCHRONY
Odpowiedzialność ze strony ubezpieczyciela
Opcja ochrony bagażu przed kradzieżą jest przez ubezpieczycieli szczegółowo precyzowana pod kątem maksymalnej sumy odszkodowawczej. W zależności od wybranego
pakietu ubezpieczony może liczyć na zróżnicowane kwoty:
Towarzystwo
Ubezpieczeń
|
Maksymalna wysokość
sumy odszkodowania
|
AXA
|
200 – 400 € |
WARTA
|
500 – 10 000 PLN |
SIGNAL IDUNA
|
1 000 – 5 000 PLN |
GENERALI
|
500 – 4 000 PLN |
ERGO HESTIA
|
1 000 – 2 000 PLN |
Źródło: opracowanie własne
Część dostępnych wariantów w ramach polisy turystycznej
z rozszerzeniem na bagaż dotyczy wyjazdów wyłącznie do Polski lub wyłącznie za granicę. Podobnie jest z walutą, w jakiej następuje
przyznanie rekompensaty finansowej. Nie zdarza się jednak, by strata z tego tytułu była honorowana odszkodowaniem niższym niż 500 zł.
Kradzież bagażu wszędzie jest traktowana podobnie, tj. wymaga od
ubezpieczonego przedstawienia dowodów. Najlepiej więc zachować wszystkie potwierdzenia z przechowalni bagażu czy paragony, które kwitują zostawienie bagażu w strzeżonym miejscu.
Prawo do odszkodowania
Co zrobić w przypadku, gdy do kradzieży mienia dojdzie w pokoju hotelowym? Wtedy warto mieć w polisie turystycznej aktywną opcję
ochrony prawnej. Usługa ta pozwala pokryć
finansowe nakłady z tytułu ewentualnego procesu z hotelem czy pensjonatem.
Nadal wielu turystów, którzy padają ofiarą kradzieży w miejscu wakacyjnego zakwaterowania, nie podejmuje starań o
uzyskanie odszkodowania – czy to ze względu na nieznajomość własnych praw i obowiązków właściciela hotelu, czy na uciążliwość samodzielnych starań.
Tę tendencje potwierdza Magdalena Plakwicz Kierownik Działu Likwidacji Szkód D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.–
W takich przypadkach bardzo dużo ułatwia posiadanie ubezpieczenia ochrony prawnej. Po pierwsze, jeśli nie wiemy, co zrobić w momencie odkrycia kradzieży, możemy zadzwonić do ubezpieczyciela, a jego prawnicy przekażą stosowne instrukcje. Po drugie, jeśli sprawy nie udaje się rozwiązać polubownie, ubezpieczenie pokrywa koszty prowadzenia sporów, w tym honorarium wynajętego radcy prawnego lub adwokata oraz inne wybrane koszty związane ze sprawą – radzi.
Do czego zobowiązany jest hotel?
Przyjęcie na przechowanie pieniędzy, papierów wartościowych i kosztowności oraz przedmiotów mających wartość naukową lub artystyczną, jest obowiązkiem hotelu czy pensjonatu.
W niektórych sytuacjach właściciel hotelu, pensjonatu czy domu wczasowego ma prawo odmówić swojemu klientowi przechowania, w szczególności gdy przedmiot:
-
zagraża bezpieczeństwu,
-
ma w stosunku do standardu hotelu zbyt dużą wartość,
-
lub zajmuje więcej miejsca niż normy przewidziane przez hotel.
WYBIERZ SPRAWDZONE ROZWIĄZANIE
Warto wiedzieć, że jeśli obsługa czy właściciel hotelu jest zobowiązany przyjąć rzeczy, a odmówi tego, to i tak
odpowiedzialność pozostaje po jego stronie. Podobnie jest w przypadku
szkody wynikłej z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa pracowników hotelu, np. gdy recepcjonista wydał klucze osobom trzecim będąc w błędnym przekonaniu, że wydaje klucze osobom uprawnionym bez ich wylegitymowania, czy też w przypadku, gdy pokojówka zostawiła otwarte okno w pokoju lub nie zamknęła drzwi.
Hotel ma w uzasadnionych przypadkach prawo do odmowy
wypłaty zadośćuczynienia. –
Wyjątek stanowią sytuacje, gdy szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej (np. wybuch turystycznej butli z gazem), nastąpiła wskutek siły wyższej lub powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała – wskazuje Magdalena Plakwicz.
Dowody na szkodę
Gdy do
kradzieży bagażu dojedzie w wyniku zaniedbania obsługi hotelu, należy dowieść, że utracona rzecz została rzeczywiście wniesiona na teren obiektu – pomocne mogą okazać się tutaj zarówno zeznania świadków, ale także zdjęcia i nagrania z monitoringu oraz zgłoszenie przy zakwaterowaniu obsłudze hotelu ilości gotówki, papierów wartościowych i cennych przedmiotów.
Roszczenie trzeba zgłosić niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o szkodzie i jednocześnie domagać się
potwierdzenia owego zgłoszenia. Koniecznie warto mieć na uwadze krótki termin przedawnienia takich roszczeń.
Mając zebrane dowody, można ubiegać się o
odszkodowanie za utratę mienia. Wysokość przysługującej rekompensaty ograniczona jest do stukrotnej należności za dobę pobytu na jedną osobę. Powyższy limit nie obowiązuje w dwóch przypadkach: jeżeli zgłoszone zostało wniesienie rzeczy cennych i hotel przyjął je na przechowanie lub bezpodstawnie odmówił ich przyjęcia.
Na podstawie informacji prasowej
D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.